perjantai 6. elokuuta 2010

6. reitti (Kirjan reitti nro.24) Loppuosa


Eilinen meni tiputuksessa Meikun sairaalassa. Oli tosi outoa etten saanut osastolla mitään safkaa. Tavallisesti olen saanut siellä sekä aamupalan että lounaan ja lisäksi vielä Vichyä, mutta eilen en saanut mitään... Proffa ja lekurit olivat päättäneet että kokeillaan antaa mulle jatkossa tiputusta kahden viikon välein. Se tarkoittaa sitä että vaikein viikko jää pois, mutta toisaalta veritulpan riski tuplaantuu - mua vähän hirvittää...

Ikke lähti tänään aamupäivällä böndelle puuhommiin, joten olen taas viikonlopun kesäleskenä. Mulla on kotihommista ohjelmassa imurointi ja pyykin pesua. Jos olisin ollut fiksu niin olisin imuroinut heti Ikken lähdettyä aamupäivällä, mutta enhän mä niin tehnyt. Tod.näk. impparoin sitten sunnuntai-iltana kun Ikke on jo kotimatkalla. Eka koneellinen pyykkiä on kohta pesty, joten olen mä jo jotain saanut aikaiseksi :) Niin ja kaivoin esille myös pinkin työkalupakkini ja kiristin viimeinkin keittiön kaapin vetimen, joka on ollut löysällä jo vaikka kuinka kauan...

Aioin olla koko päivän kotona, mutta iltapäivän paahtava auringonpaiste sai mut muuttamaaan mieleni. Kävin yllättäen Stockan Robertsin terassilla lattella kirjan kanssa. Tällä kertaa mulla on kutkuttavasti loppusuoralla Michael Palmerin Uhraus - en malttaisi millään laskea sitä käsistäni. Oli mukava ylläri huomata, että Stockan Robertsilla oli taas laskettu hintoja; nyt mun suosikkilatteni maksaa "vain" 4 euroa :)

Keskustasta lähtiessäni ostin Juha Vuorisen Pilven reunalla- kirjan, jota olin pitkään himoinnut. En välitä Vuorisen Juoppohulluista kumppaneineen, mutta blogiteksteistä kootut kirjat ovat aivan huippuja. Juha Vuorinen on muuten luonnossa miellyttävä ja komea herrasmies. Tapasimme Manun kanssa hänet aikoja sitten Suomalaisessa Kirjakaupassa :) Tämä ei nyt varsinaisesti kuulu blogini aiheisiin, mutta täytyyhän tänne saada hieman mieskomeuttakin, joten tässä Vuorinen ja Manu, silvuplee.

Kotimatkalla ratikassa muistin taas mikseivät Vuorisen kirjat sovi julkisella paikalla luettaviksi - kanssamatkustajat katsoivat mua hieman hitaasti kun hörähtelin ja hymyilin itsekseni kirjaa selatessani :D

Nämä mun alkuhöpinänikin pitenevät koko ajan, mutta tämähän on mun blogini (=lähes päiväkirjani), joten voin höpistä täällä niin paljon kuin mua huvittaa ;)

OK, asiaan! Päivä, jolloin kiersin reitin loppuun, oli kesän kuumimpia ja voin rehellisesti sanoa etten nauttinut kävelystä kovinkaan paljoa. Hiki virtasi ja odotin vain kotiin ja suihkuun pääsyä...

Hakiksen rannassa oli asiallinen viesti :)



9. kohde: Soihtu, Miina Sillanpään muistomerkki (Aimo Tukiainen)

Patsaista on muuten tosi vaikeaa ottaa kuvia hämärässä tai kirkkaassa auringonpaisteessa. Tämän ekan kuvan Suomen ensimmäisen naisministerin Miina Sillanpään muistomerkistä otin suoraan vasten aurinkoa ja siinä näkyy vain Soihdun silhuetti. No, näkyyhän siinä myös komeaa maisemaa Töölönlahdelta.









Tätä viimeistä kuvaa ottaessani häädin tahtomattani pari patsaan reunalla istuskelevaa auringonpalvojaa.



Kävelin pitkin Tokoinrantaa etsien paikkaa, johon kävissi edes pieni tuulenhenkäys. En löytänyt sellaista mestaa, mutta osuin Piritan kohdalle ja pitihän mun käydä testaaamaassa uuden kahvila-ravintolan latte. Paikka oli viihtyisä ja löysin terassilta osittaisen varjopaikan. Latte oli hyvää, Piritassa voisi joskus pitää vaikka miitin...



10. kohde: Thalia ja Pegasos (Kari Juva)

Tätä Kaupunginteatterin edustalla sijaitsevaa patsasta oli erityisen hankala kuvata. Patsaan vieressä oli pari naista ottamassa aurinkoa yläosattomissa, enkä halunnut antaa vaikutelmaa että kuvasin heitä. En viitsinyt käyttää edes lisäsalamaa, joten patsaan muodoista ei oikein saaa selvää. Siinä on kuitenkin kuvattuna Jokisen mukaan: "Antiikin taruston muusa Thalia, joka ratsaastaaa yliluonnollisia kykyjä omaavalla hevosella Pegasoksella." Hah, kun kirjoitin ratsastaa niin kadulta kuului kopoti-kopsis; ratsupoliisit ovat palaamassa tallille, loistava ajoitus :D











11. kohde: Urbanisti (Heikki Häiväoja)

Toisella linjalla sijaitseva Urbanisti oli mulle ihan uusi tuttavuus. Lainaan taas Pauli Jokisen tekstiä: " Teoksen voi ajaatella kuvaavan kaupunkilaista, joka hämmästelee mitä tekisi käsillään. Taiteilijan mukaan teoksessa yhdistyy henkinen ja ruumillinen työ." Hmmmm, okei, voi kai sen niinkin nähdä...





11. kohde: Tauno Palo (Kain Tapper)

Odotin innolla näkeväni Tauno Palon patsaan, mutta sen nähdessäni jouduin kyllä pettymään. Miten graniittipaadet muka kuvaavat Tauno Suurta?!? Tauno Palon puisto oli kyllä kaunis ja siellä oli jopa pieni vesiputous. Puisto oli kuitenkin niin miehitetty, etten viitsinyt ruveta napsimaan enempää kuvia. Pelkkä patsaan kuvaamiseni herätti ihan tarpeeksi huomiota puiston vakiporukassa...







Taiteilija Kain Tapperin veli kirjailija Harri Tapper oli muuten opinto-ohjaajani eli oponi yläasteella ja lukiossa :) Muistan että yhdestä ammatinvalintatestistä sain tuloksen, jonka mukaan soveltuisin hyvin esim. bussikuskiksi - vieläköhän tulos pitää paikkansa?:D

Helsinginkadulta kiiruhdin suoraan himaan, join puoli litraa jääkylmää Vichyä ja otin pitkän kylmän suihkun. Ei enää reittien kävelyä hellepäivinä...

Anyway, 6 reittiä kävelty, enää 46 jäljellä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti